Què estàs cercant?
Potser busques…
El Santa Mònica presenta la programació per al 2026, un any en què vol aprofundir en la seva línia de treball basada en l’experimentació, la nova producció i la col·lectivització dels processos artístics. El projecte es consolida així amb un model que aposta per formats participatius i continguts crítics que interpel·len la ciutadania i reivindiquen l’art com una eina de pensament, debat i experimentació compartida.
La temporada articularà la seva activitat entorn de dos grans cicles expositius amb projecció internacional, els tres cicles de programació estable de la Sala Bar i els programes de recerca, residències artístiques, mediació i educació. El Santa Mònica reafirma així el seu paper com a espai de trobada, creació i comunitat, alhora que consolida la seva presència dins l’escena artística catalana i enforteix els seus vincles amb xarxes i institucions internacionals.
La temporada s’articularà entorn de dos grans cicles expositius que abordaran qüestions clau del nostre present a través de mirades crítiques i formats híbrids.
El primer cicle començarà al març amb L’assalt de la il·lusió (18.03.2026 – 27.09.2026), una exposició curada per Enric Puig Punyet i coproduïda amb el Círculo de Bellas Artes de Madrid, que explorarà l’art com a mecanisme d’engany, d’il·lusió i de construcció de realitats. A través de conceptes com la postveritat, les dinàmiques de poder i els mecanismes que sostenen la creació hegemònica de ficcions, la mostra proposarà un recorregut crític per les tècniques artístiques que han alimentat tant el desig com la percepció del món. En un moment marcat per les deepfakes i la intel·ligència artificial, la proposta planteja fins a quin punt l’art pot i ha d’assumir el paper de desvelar i qüestionar els dispositius de manipulació contemporanis. L’exposició presentarà una vintena d’obres, majoritàriament de nova producció, d’artistes locals i internacionals com Anish Kapoor, AA Murakami, Aneta Grzeszykowska, Berndnaut Smilde, Fabian Knecht, Leandro Erlich, Núria Güell, Mans O + Joan Sandoval, Xesca Salvà i Lucrecia Dalt, entre d’altres.
Boom Crash Candy Crush (29.10.2026 – 31.01.2027), curada per Joana Moll, conformarà el segon gran cicle expositiu de l’any. El projecte analitza com la tecnologia quotidiana —des de jocs i interfícies fins a plataformes digitals— insereix lògiques de militarització i control en els nostres cossos i comportaments. L’exposició reunirà una vintena d’obres tant de nova producció com peces ja existents d’artistes com ara Aram Bartholl, Mediengruppe Bitnik, Hito Steyerl, Shona Illingworth, ¥€$Si Perse i Mario Santamaría, entre d’altres, per qüestionar els dispositius amb què el capitalisme tecnològic condiciona percepcions, gestos i formes de relació en la vida diària.
El Santa Mònica reforçarà aquest 2026 la continuïtat dels cicles de programació setmanal Dimarts de vídeo, Dimecres de so i cos i Dijous de veu i paraula, articulats en tres blocs a l’hivern, la primavera i la tardor. En total, s’oferiran un centenar de propostes —projeccions, concerts, performances, recitals, lectures i propostes experimentals de petit format—, de les quals es pot gaudir gratuïtament els dimarts, els dimecres i els dijous a les 19 h a la Sala Bar.
Inspirats en la cultura de clubs, els tres cicles volen ser un lloc de trobada habitual, distès i proper on públic, creadors, programadors, diletants i curiosos puguin descobrir propostes arriscades i úniques, difícilment visibles en altres espais culturals. La programació està curada per 31 col·lectius artístics, creadores i entitats convidades periòdicament.
Dimarts de vídeo presenta propostes audiovisuals que exploren el vídeo com a espai d’assaig i experimentació. El cicle, que aquest 2026 arriba a la seva cinquena edició, inclourà les propostes de vuit col·lectius i tres escoles: OVNI, Habitual Video Team (FLUX Summa), Hamaca, Panòptic, Dones Visuals, Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya (MCAMC), Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona (MIFDB), KonickTheatre/ECOSS, Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya, Escola Massana i BAU Centre Universitari d’Arts i Disseny.
Dimecres de so i cos, dedicat a propostes que exploren la música, el moviment i el cos, celebrarà també aquest 2026 la seva cinquena edició. Reunirà les propostes de 10 col·lectius i un laboratori resident al centre: Mixtur, L’Afluent, Sâlmon, Taller de Músics, BCN ImproFest, laBastida, Ocells al Cap, Africa Moment, CRA’P – Pràctiques de Creació i Recerca Artística, BONE Experimental i Laboratori de Cos i Moviment del Santa Mònica.
Dijous de veu i paraula continuarà explorant formats que donen valor a la veu i el llenguatge com a matèria escènica i crítica, amb recitals, lectures performatives i altres propostes úniques. El cicle presentarà sessions curades per nou creadores i entitats locals: Sònia Moya, Carla Rovira, Mar Nicolás (mardeproduccions), Marta Pol i Rigau, Veus Lliures, a cobert, PEN Català, Sodepau i BCN ImproFest.
El Santa Mònica continua desenvolupant un ecosistema de recerca i mediació que articula els seus processos interns i reforça la seva funció pública.
Les Mòniques, les 21 artistes en residència agrupades en set gremis —Comunicació, Digitalització, Edició, Educació, Espais, Gastronomia i Participació—, continuaran generant prototips de dispositius de mediació artística que irriguen la programació i connecten amb els públics.
Aquest 2026 s’incorporarà una nova beca internacional que s’oferirà a una artista palestina, en col·laboració amb la Red TEJA, amb vocació de continuïtat anual i orientada a donar suport a creadors en situacions d’emergència.
En paral·lel, vuit grups de recerca i laboratoris en residència al centre continuaran assajant nous models de mediació, formats institucionals i relacions amb els públics. Treballaran qüestions d’accessibilitat, salut mental, memòria del centre, enfocaments crítics sobre toxicitat i colonialisme en relació amb futures exposicions, recerca audiovisual, exploracions sobre cos i moviment, i processos antiracistes i transinclusius centrats en la descolonització del coneixement.
El Santa Mònica també vol mantenir la seva xarxa de cooperació amb el barri, la ciutat i el país, treballant amb una trentena d’entitats en projectes comunitaris, de mediació i educació i consolidant relacions de col·laboració sostinguda al llarg de tot el 2026. Entre aquests projectes destaca Sojornar, que celebra la cinquena edició amb un procés de revisió col·lectiva juntament amb l’Escola Drassanes, agents i participants d’edicions passades per consolidar l’aprenentatge acumulat i reforçar la continuïtat del projecte.
Altres accions destacades inclouen la quarta edició del refugi climàtic, una instal·lació efímera, seleccionada per convocatòria pública, que transformarà la terrassa del centre en un refugi per al públic i els veïns durant els mesos de més calor de l’any.
Aquest ecosistema de recerca i mediació es completa amb (crear) Situacions, el programa de formació que ofereix l’oportunitat d’observar i analitzar des de dins els processos de creació col·lectius dels cicles expositius i la metodologia singular del centre.