Eleccions

Unes eleccions com a format de mediació per prendre una decisió col·lectiva (en aquest cas, els canals de comunicació interna d’un grup)
Prototip
Pràctica col·lectiva | Humor | Presa de decisions | Comunicació interna

Resum


Eleccions
és el procés electoral —amb candidatures, campanya i votacions— per triar el canal de comunicació digital de les Mòniques. Aquest prototip anima a fer servir el format d’unes eleccions democràtiques com a estratègia de mediació perquè un col·lectiu pugui consensuar quins espais i formes de comunicació interna necessita i vol utilitzar (o qualsevol altra cosa). L’humor, com a element mediador, ha estat definitori en tot el procés. 

Aquest prototip neix de la necessitat de resoldre una situació concreta i, alhora, d’entendre el procés com un objecte d’estudi i una forma de mediació en si mateixa: una mena de metamediació.
 

Calia consensuar uns canals per a la comunicació interna, no presencial i fluida, entre les 20 persones que formen part dels gremis de les Mòniques. S’havien detectat canals de comunicació duplicats amb la mateixa funció, i s’havia observat que no totes les persones eren presents a les diferents plataformes. Es tractava d’una qüestió complexa, ja que en l’elecció de les formes de comunicació interna es barrejaven qüestions relacionades amb el flux de treball, els processos i les relacions del mateix programa de les Mòniques, i altres de més informals, com ara el fet de compartir referències o interessos.
 

La decisió específica de fer unes eleccions sorgeix d’una broma espontània feta en una primera reunió per conèixer les necessitats i els desitjos del grup. Fruit de la tendència a votar a mà alçada les qüestions del dia a dia al centre, va sorgir aquest comentari: “Si hem de triar democràticament, que sigui amb unes eleccions de veritat”. De seguida vam veure el potencial del format electoral per poder entendre’ns de manera efectiva i divertida entre un grup de 20 persones. Aquest format de votació també facilita que les persones que no estan còmodes compartint a viva veu les seves posicions ho puguin fer més còmodament des d’una votació anònima. 

ANTECEDENTS

- Un grup o equip de treball que necessiti decidir els canals de comunicació interna (també es podria fer servir per a altres necessitats).

 

- Un grup de persones que coordinin el procés electoral. 

 

- Contacte amb especialistes en comunicació digital o en altres temes relacionats amb la comunicació interna, sobre els quals lis membres del grup o equip vulguin disposar de formació com a part de la campanya electoral.

 

- Material fungible i eines digitals per poder elaborar els materials necessaris per a les campanyes electorals. 

 

- Espai per fer un debat electoral preparat amb els recursos que es considerin necessaris. 

 

- Sobres, bolígrafs, butlletes de votació impreses, llista de participants i una urna.  

 

- Si cal, plataformes digitals que permetin la votació telemàtica.

INGREDIENTS

1. Feu una primera reunió amb l’equip per detectar-ne les necessitats comunicatives internes, les preferències i les problemàtiques. 

 

2. Informeu-vos i trieu les aplicacions que donin una resposta més adequada a la seva problemàtica (en el nostre cas, van ser Signal, Discord i Oblit). 

 

3. Trieu una persona representant per a cada una de les aplicacions: serà la persona candidata, la cara visible i humana que encarnarà cada una de les opcions.

 

4. Feu l’anunci de les eleccions i l’arrencada de campanya. Recomanem que es faci de forma solemne i ben carregada d’humor. En el nostre cas, aquest moment va servir perquè aparegués una nova candidatura irònica (la telepatia) i una persona detractora de tot el procés, que va fer mems sobre la inutilitat de les eleccions i altres qüestions similars. Això va fer que tot el procés fos més divertit i engrescador per a les persones participants.

 

5. Poseu-vos en contacte amb professionals de l’activisme digital. Organitzeu i convoqueu sessions formatives i tallers de treball intern sobre usos, valors i ètica de les plataformes digitals de comunicació.

 

6. Prepareu tots els materials necessaris per a les eleccions. Tingueu en compte també el format digital (en el nostre cas, també vam habilitar l’opció de votar en línia per facilitar el procés si no era possible fer-ho de forma presencial).

 

7. Feu les eleccions i celebreu els resultats.

PASSOS

L’elecció d’una aplicació no sempre suposa haver resolt els problemes inicials. En el nostre cas, la primera trobada també assenyalava la necessitat de tenir espais presencials de comunicació. Per això, un cop fetes les eleccions, vam organitzar un taller per conèixer algunes tecnologies provinents del sud global i altres pobles originaris, que ens van servir per pensar al voltant de maneres de relació i comunicació presencial. És recomanable que reviseu les problemàtiques detectades a l’inici i us assegureu que totes tinguin resposta.

 

També és important reconèixer que la selecció de plataformes de comunicació interna pot influir significativament en la dinàmica del grup. Cal prioritzar la comoditat i l’accessibilitat per a totis lis membres, així com assegurar que totes les persones se sentin incloses en el procés.

 

A més, és fonamental abordar qüestions ètiques relacionades amb la privacitat i l’ús responsable de les tecnologies. Per acabar, tingueu present que mantenir un ambient obert i humorístic pot facilitar la participació i ajudar a superar possibles resistències al canvi.

RECOMANACIONS I AVISOS


Prototip del Gremi de Comunicació 23-24

Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch

Conceptualització, coordinació i pràctica:
Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch (Gremi de Comunicació).

 

Sessions formatives:
Ana Martínez i Laura del Vecchio.

 

Participants:
Tatiana Antoni Conesa i Violeta Ospina Domínguez (Gremi de Participació); Antonis Antoniou, Verónica Lahitte, Carla Lupa (Gremi d’Edició); Carlos Carbonell, Quelic Berga i Marc Villanueva Mir (Gremi de Digitalització); Alexandra Laudo, Yazel Parra Nahmens i Laura Torres Gandía (Gremi de Gastronomia); Pedro Bennaton, Cristina Candela i Anna Solanilla (Gremi d’Espais), i Rosa Llop, Martí de la Malla i Sara Manubens (Gremi d’Educació).

CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24

Els prototips desenvolupats al Santa Mònica es regulen amb la modalitat de llicència Creative Commons Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual (BY-NC-SA).

LLICÈNCIA

* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat

 

Gremi de Comunicació 23/24

El Gremi de Comunicació, format per Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch, neix de l’escolta mútua i de la voluntat de pensar col·lectivament la comunicació al Santa Mònica. A partir de línies de recerca compartides, el gremi proposa accions per cuidar la comunicació interna, repensar els fulls de sala i experimentar amb formats insòlits com la indumentària. L’humor, la pausa i el gaudi del procés són el centre de la seva metodologia.

Comunicacio interna