Estudis sobre una porta

Una instal·lació sonora per explorar els llindars com a espais d’activació simbòlica, relacional i artística
Prototip
Instal·lació | Espais | Llindars | Centre d’art i institució

Resum
 

Estudis sobre una porta és un prototip d’instal·lació sonora que presenta una selecció d’opinions dels visitants sobre la forma i la percepció de la porta d’entrada del centre. Amb l’activació d’aquestes entrevistes enregistrades, la proposta convida a reflexionar sobre el llindar entre interior i exterior, tant en un sentit físic com simbòlic, i posa el focus en els espais i els moments de transició entre exposicions, a fi de reivindicar-los com a parts essencials de l’experiència artística i del funcionament del centre.

La proposta s’inscriu en el marc del projecte Observacions situades, una sèrie d’experiments impulsats pel Gremi d’Espais 22-23 (Pedro Bennaton i Anna Solanilla) que utilitzaven metodologies etnogràfiques, d’invisibilitat i d’observació per recol·lectar percepcions espontànies de les persones, així com les seves sensacions i experiències en relació amb l’espai. Aquests exercicis d’observació parteixen del treball iniciat per Pedro Bennaton l’any 2007, desenvolupats en el marc de la seva tesi en l’àmbit acadèmic Teatre de situacions (2020), i que ha continuat expandint a través de noves experiències com a resident al centre.

Aquest prototip presenta una selecció de les entrevistes dutes a terme en diverses ocasions per actoris amb el públic del centre, enregistrades amb l’objectiu d’explorar el significat i el potencial del llindar (la porta) com a espai d’activació simbòlica, relacional i artística. 

ANTECEDENTS

- Un dispositiu per enregistrar les observacions.

- Programari que permeti la maquetació d’aquestes observacions.

- Serveis d’impressió.

- Altaveus, cablejat i ordinador per a la instal·lació sonora.

INGREDIENTS

1. Establiu un equip de treball i consensueu quin serà l’objecte principal de l’estudi: quins fets voleu observar, quines dinàmiques voleu analitzar, etc.

2. Escolliu o planifiqueu temporalment els esdeveniments que us serviran per a la recollida d’informació: exposicions, activitats programades, etc.

3. Redacteu un guió de les entrevistes que voleu fer.

4. Poseu-vos en contacte amb actoris que estiguin especialitzadis en teatre invisible i feu els assajos necessaris.

5. Prepareu reunions amb l’equip de sala per explicar-los el projecte i les vostres necessitats.

6. Feu la difusió dels esdeveniments.

7. Feu la recollida d’informació els dies acordats i enregistreu totes les entrevistes i accions.

8. Feu una revisió de tot el material i seleccioneu el més representatiu.

9. Dissenyeu la instal·lació sonora i feu l’edició del material seleccionat.

10. El dia o dies acordats, activeu la instal·lació.

11. Opcionalment, es poden aprofitar els materials per teatralitzar-los més endavant.

PASSOS

És important tenir en compte que aquest tipus d’investigacions etnogràfiques requereixen temps. Recomanem que el plantejament dels estudis sigui de llarga durada i que inclogui diverses visites de camp amb diferents tipus d’aproximacions.

RECOMANACIONS I AVISOS


Prototip del Gremi d’Espais 23-24

Pedro Bennaton, Cristina Candela i Anna Solanilla

ERRO Grupo, Pedro Bennaton, Luana Raiter i Miguel Valenzuela.

CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24

Els prototips desenvolupats al Santa Mònica es regulen amb la modalitat de llicència Creative Commons Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual (BY-NC-SA).

LLICÈNCIA

* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.