Comunicació interna

El còmic com a eina de registre, relatoria i socialització d’un procés o projecte
Prototip
Publicació | Processos | Comunicació

Resum

Comunicació interna
és un prototip que proposa l’ús del format còmic per narrar un procés (en aquest cas, de decisió entre un grup d’artistes).

El còmic és un tipus de publicació popular que pot utilitzar-se per visualitzar i socialitzar un procés o projecte. El seu format facilita la síntesi dels continguts i la combinació amena de representació visual i textual en vinyetes. A més, també facilita la incorporació tant de moments realistes com d’especulació, permet crear diferents nivells de significació, i ofereix la possibilitat d’incloure humor a l’hora de construir i explicar el relat.

ANTECEDENTS

- Un fet col·lectiu que considereu interessant donar a conèixer.

 

- El grup de persones que han format part d’aquest fet i que estiguin d’acord a col·laborar amb el projecte.

 

- Un persona professional de la il·lustració.

 

- Contacte amb persones familiaritzades amb el procés de creació d’un còmic per poder-los consultar dubtes i rebre assessorament.

 

- Serveis d’impressió.

INGREDIENTS

1. Escolliu el procés que voleu narrar i recopileu-ne tota la informació que pugueu: imatges de documentació, papers i esquemes, material gràfic i visual, etc. A partir d’aquí, definiu quin és l’enfocament del còmic, segons els objectius i les motivacions que tingueu.

 

2. Elaboreu un calendari i un pressupost, i poseu-vos en contacte amb professionals de la il·lustració i impremtes.

3. Redacteu la cronologia del procés que voleu explicar al còmic.
 

4. Feu una primera reunió amb la persona que s’encarregarà de la il·lustració per explicar-li l’encàrrec i les motivacions de la proposta, i també per compartir la cronologia dels fets que s’han de relatar i aclarir els primers dubtes.

5. Elaboreu una primera proposta de guió.

6. Demaneu a la persona que s’encarrega de la il·lustració una primera plasmació dels continguts del guió en forma de vinyetes, dins del nombre de pàgines estimades segons les possibilitats i limitacions del pressupost de producció. Reviseu conjuntament el resultat un cop estigui acabat.

7. Reescriviu i ajusteu el guió a partir de la primera plasmació de continguts. Assessoreu-vos, si cal, sobre la manera d’explicar en format còmic el que és intraduïble de les situacions i els aspectes del procés que han generat alertes i aprensions.

8. Redacteu una versió definitiva del guió i demaneu la proposta de còmic corresponent.

 

9. Compartiu la proposta de còmic amb les persones que hi apareixen enunciant certes qüestions, per poder-ne tenir la revisió i el vistiplau. 

10. Feu una revisió final de la proposta definitiva de còmic i elaboreu-ne la maquetació.

11. Encarregueu la impressió del còmic.

12. Un cop imprès, organitzeu-ne una presentació i doneu-lo a conèixer.

PASSOS

Recomanem, abans de res, buscar persones aliades o afins que tinguin experiència en els temes que es volen tractar. És important poder-los consultar el seu punt de vista quan estigueu sintetitzant i adaptant les parts més complexes del procés que es narra. Seran garantia d’una adaptació respectuosa. 

 

Demaneu la revisió i el vistiplau a les persones que apareixen al còmic, encara que hi surtin de forma ficcionada o no literal. 

 

Assegureu-vos que les persones que coordinin tot aquest treball i en facin el guió hagin viscut en primera persona el procés que es vol relatar.

RECOMANACIONS I AVISOS


Prototip del Gremi de Comunicació 23-24

Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch

Conceptualització, guió, edició, coordinació i disseny: 
Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch (Gremi de Comunicació)
 

Il·lustracions: 
Roberta Vázquez

 

Participants: 
Tatiana Antoni Conesa i Violeta Ospina Domínguez (Gremi de Participació)

Antonio Antoniou, Verónica Lahitte, Carla Lupa (Gremi d’Edició)
Carlos Carbonell, Quelic Berga i Marc Villanueva Mir (Gremi de Digitalització)
Alexandra Laudo, Yazel Parra Nahmens i Laura Torres Gandía (Gremi de Gastronomia) Pedro Bennaton, Cristina Candela i Anna Solanilla (Gremi d’Espais)
Rosa Llop, Martí de la Malla i Sara Manubens (Gremi d’Educació)
 

Agraïments: 

Verónica Lahitte, taller risografía La Escocesa

CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24

Els prototips desenvolupats al Santa Mònica es regulen amb la modalitat de llicència Creative Commons Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual (BY-NC-SA).

LLICÈNCIA

* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.

 

Gremi de Comunicació 23/24

El Gremi de Comunicació, format per Lara Martínez, Ángela Palacios i Anna Vilamú Bosch, neix de l’escolta mútua i de la voluntat de pensar col·lectivament la comunicació al Santa Mònica. A partir de línies de recerca compartides, el gremi proposa accions per cuidar la comunicació interna, repensar els fulls de sala i experimentar amb formats insòlits com la indumentària. L’humor, la pausa i el gaudi del procés són el centre de la seva metodologia.

Comunicacio interna