Què estàs cercant?
Potser busques…
Resum
EntreJam és una performance de música i dansa que canvia l’experiència dels espais entre exposicions. Les persones visitants poden gaudir d’improvisacions de ballarinis i cantants sense un punt de vista prefixat, sinó acostant-s’hi de manera atzarosa. El desplaçament per l’arquitectura —afectada pel procés de muntatge o desmuntatge, que limita subespais o bloqueja accessos— també canvia. Les diferents intervencions es plantegen com una experiència unitària, tot i la seva naturalesa fragmentària. L’objectiu és generar comunicació entre lis artistes per crear una obra conjunta, amb la incògnita de si aquesta trobada realment es produirà.
El que proposa EntreJam és ajudar-se de la performance per unir la quotidianitat i el museu: recórrer el Santa Mònica amb estímuls diferents, descobrir o redescobrir la seva singularitat, canviar els usos de les coses o resignificar els espais (com un ascensor que es converteix en escenari, les fustes de l’antiga exposició es converteixen en tablao o la barana que esdevé un instrument de percussió).
ANTECEDENTS
- Un equip de treball.
- Un espai cultural amb programació expositiva regular.
- Artistes performers que hi puguin col·laborar.
- Material en funció de les necessitats creatives del projecte: microfonia, projectors, cablejat, equip de música, material fungible, etc.
INGREDIENTS
1. Poseu en comú els interessos, objectius i dubtes del grup de treball per trobar els espais comuns entre totes les persones participants. D’acord amb això, feu recerca i selecció d’artistes performers que encaixin amb el que voleu treballar.
2. Reuniu-vos amb els coordinadors de l’espai per conèixer el calendari de muntatge i desmuntatge d’exposicions, els protocols i les limitacions logístiques.
3. Estructureu una primera seqüenciació de situacions i accions i possibles continguts i estratègies visuals, d’acord amb les possibilitats d’espai i calendari.
4. Organitzeu una trobada perquè lis performers seleccionadis puguin conèixer i testejar l’espai.
5. Feu un storyboard amb l’estructura bàsica de cada escena. Acabeu d’ajustar-ne els continguts i els temps de cada una. Feu també una llista amb el material que necessiteu per a l’acció i feu-ne la reserva o adquisició.
6. Feu difusió de l’esdeveniment. Si cal, dissenyeu-ne materials gràfics.
7. Organitzeu un petit assaig o prova de l’acció. Segons convingui, se’n poden organitzar diverses els dies abans o una de sola durant les hores prèvies a l’esdeveniment.
8. El dia de l’acció, munteu l’espai segons les necessitats i feu els ajustaments tècnics que pertoquin.
9. Un cop acabada, feu una petita cloenda d’agraïment i recollida de material.
PASSOS
Caldria plantejar les performances per tal que siguin com més inclusives millor: deixar tamborets per a les persones que ho necessitin, incloure el tacte com a mitjà d’expressió, i prestar atenció a qualsevol necessitat, singularitat o proposta que vingui del públic.
Recomanem també fer una sessió d’avaluació, sobretot si us plantegeu repetir l’experiència.
RECOMANACIONS I AVISOS
Pedro Bennaton, Cristina Candela i Anna Solanilla
Participants de la primera edició:
Cristina Candela, Albert Cases, Anna Colom, Karen Lugo, Marc López i Anna Solanilla.
Participants de la segona edició:
Alejandro Castillo, Cristina Candela, Anna Colom, Mercedes Boronat, Marc López, Pere Martínez, Karen Lugo i Anna Solanilla.
CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24
* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.