Què estàs cercant?
Potser busques…
Resum
Invocacions neix amb la intenció de facilitar un espai on qui vulgui pugui expressar somnis, desitjos, queixes i imaginacions en relació amb les propostes del centre d’art i també més enllà. Per mitjà de bústies d’accés lliure (en format físic i digital), les persones transmeten els seus missatges de forma anònima. Aquests missatges seran transformats a posteriori en accions artístiques.
Un dels referents del prototip va ser la Bústia d’orgasmes i de cruisings de Radia Cava-ret, desenvolupada al Centre Cívic de Sant Andreu l’any 2019. La bústia volia promoure la participació de persones grans interessades en l’erotisme d’entre lis participants en els clubs de lectura i d’escriptura del centre. Aquest procés de recollida es va materialitzar en un “cor d’orgasmes”, creat a partir d’un taller de radiofonia i presentat al teatre del centre.
Amb el mateix esperit, Invocacions busca fer una crida a la participació, per bé que en aquest cas s’enfoca en les minories marginades pel sistema colonial i capacitista.
ANTECEDENTS
- Diversos espais (físics i digitals) que permetin recollir missatges en diferents formats i que siguin de fàcil i lliure accés per a tothom.
- Material fungible que considereu adequat per construir la bústia.
- Un grup d’artistes amb consciència anticolonial i anticapacitista, juntament amb els materials que puguin necessitar.
INGREDIENTS
1. Feu una convocatòria oberta per a la recepció de missatges. Assegureu-vos que els missatges puguin ser de naturaleses molt diverses: objectes, cançons, gestos, etc. En el nostre cas, es van habilitar bústies físiques i també de correu electrònic i Telegram, cosa que va permetre incloure vídeos, fotografies o notes de veu.
2. Feu-ne difusió i assegureu-vos que la gent del barri hi pugui participar. Nosaltres, entre altres mesures, vam organitzar dues “caminades insurrectes” en què preguntàvem a veïnes i transeünts de la Rambla i el Raval per un somni o desig.
3. Contacteu amb “agents insurrectes”: artistes que puguin transformar els missatges en accions creatives, des d’una perspectiva antiracista i anticapacitista. Faciliteu-los els missatges i deixeu que els digereixin col·lectivament i en preparin una proposta artística.
4. Feu un pressupost d’acord amb la proposta que presenten i feu les reunions que calguin per organitzar-la. En aquest cas, la proposta va ser una comparsa performativa, cosa que va requerir fer un guió, organitzar el recorregut, preparar l’espai coreogràfic, etc.
5. Feu realitat la proposta creativa. Tingueu en compte que ha de ser al màxim d’accessible per a tothom.
PASSOS
Tingueu molt en compte que les propostes artístiques finals han de ser accessibles a tothom. En el nostre cas, no es va poder optar a tenir subtitulació en viu i això va comportar una reunió de replantejament de la comparsa, en què les artistes reenfocaven les accions artístiques que en formaven part perquè poguessin incloure paraula escrita, gest, dibuix i altres expressions que permetessin l’accés a persones amb problemes d’audició.
Una conseqüència d’això va ser la creació de fanzins i la cobertura en vídeo de la comparsa (amb subtítols integrats) per penjar a la pàgina web. Recomanem també preveure accions d’aquest tipus que, a més de ser accessibles per a tothom, també puguin ser de llarga durada en el temps.
Una opció interessant per garantir l’accés podria ser tenir una persona amb discapacitat i amb una mirada transversal anticapacitista que acompanyés tot el procés creatiu.
Recomanem, de la mateixa manera, acompanyar les bústies amb textos autoexplicatius i fer traduccions d’aquests textos a les llengües que es parlin en el territori (també, i especialment, les no institucionals).
Com a última recomanació, cal tenir en compte que les persones que van facturar per als col·lectius (que no tenen figura jurídica) van poder fer-ho perquè tenien pocs ingressos anuals i perquè ho havien fet de manera solidària. En aquest sentit, cal assenyalar una situació de precarització per a les persones migrants i discas. Aquesta solidaritat només és possible en un sentit d’aliança política, necessària per fer aquest tipus de prototips o dispositius.
RECOMANACIONS I AVISOS
Tatiana Adelaida, Antoni Conesa i Violeta Ospina Domínguez
El procés col·lectiu de la comparsa per a la primera crida de la bústia va ser entre la Morenada Perifèrica, Radia Cava-ret, Silvia Maestre Limiñana i Irreparables (T). La “Bústia d’invocacions #1” va rebre invocacions de Patri Vizcaino, Frank Trobok, Pati del Razo, La Inmunda, La Copy-toe, T, Ángela Palacios i Nadia Jabir.
Crèdits de totes les persones de la comparsa “Invocacions #1. Insurrectes”:
La Jorja (Jorge Lucero), Beatriz Ignacia, Vicho (David Coñoman), Nat, Deinar Ramírez, Camila Opazo Sepúlveda, Samu Céspedes, Viole Ospina, Silvia Maestre Limiñana, T, Víctor, Nicho (Ignacio), Fran Rodríguez, Tasio Rodrigo, Claudia Pool (fotògrafa), Charles Onana, Fanny Mackern (so), Frank Trobok (La Machona), Nadia Jabir, Daniela Figueroa i Diego Posada Gómez (pancarta).
Agraïments:
Yazel Parra Nahmens i Laura Torres (Gremi de Gastronomia), Marc Villanueva (Gremi de Digitalització), Pedro Benatton (Gremi d’Espais), Patricia del Razo (Radia Cava-ret), i equip tècnic del Centre Cívic Drassanes i de la Biblioteca de Sant Pau.
CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24
* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.