___ was here

Un dispositiu per observar els públics d’un centre d’art
Prototip
Instal·lació | Centre d’art i institució | Públics | Participació | Espais

Resum
 

___ was here és un prototip d’instal·lació creada a partir de les observacions i la informació recollida per lis mediadoris de sala sobre els comportaments i les reaccions del públic que visita el centre. La instal·lació consisteix en la col·locació de desenes de petits adhesius en llocs insospitats que mostren fragments d’aquestes experiències.

La proposta parteix del projecte Observacions situades, una sèrie d’experiments impulsats pel Gremi d’Espais 22-23 (Pedro Bennaton i Anna Solanilla) que utilitzaven metodologies etnogràfiques, d’invisibilitat i d’observació per recol·lectar percepcions espontànies de les persones, així com les seves sensacions i experiències en relació amb l’espai. Aquests exercicis d’observació parteixen del treball iniciat per Pedro Bennaton l’any 2007, desenvolupats en el marc de la seva tesi en l’àmbit acadèmic Teatre de situacions (2020), i que ha continuat expandint a través de noves experiències com a resident al centre.

Les dades que donen forma a aquest prototip d’instal·lació provenen dels enregistraments duts a terme durant la segona edició del prototip EntreActes, alineat amb aquesta mateixa línia de recerca. En aquest cas, la recollida d’informació es va fer a través d’entrevistes, descripcions, llistes de comportaments, i accions observades o activades per artistes i actors. A partir d’aquestes informacions, es vol aprofundir en el vincle entre el centre d’art i les persones que el transiten, tant per dins com pel seu entorn immediat, i es vol posar el focus en les relacions que es generen entre espais, cossos i pràctiques quotidianes.

ANTECEDENTS

- Un dispositiu per enregistrar les observacions.

- Programari que permeti la maquetació d’aquestes observacions.

- Serveis d’impressió.

INGREDIENTS

1. Establiu un equip de treball i consensueu quin serà l’objecte principal de l’estudi: quins fets voleu observar, quines dinàmiques voleu analitzar, etc.

2. Escolliu o anoteu al calendari els esdeveniments que us serviran per a la recollida d’informació: exposicions, activitats programades, etc.

3. Reuniu-vos amb l’equip de sala per explicar-los el projecte i les necessitats que teniu.

4. Feu la difusió dels esdeveniments.

5. Feu la recollida d’informació els dies acordats i enregistreu totes les entrevistes i accions.

6. Feu una revisió de tot el material i seleccioneu el més representatiu.

7. Dissenyeu els adhesius i plantegeu en quins espais els hauran de trobar lis visitants del centre.

8. Imprimiu els adhesius i enganxeu-los allà on escaigui.

PASSOS

És important tenir en compte que aquest tipus d’investigacions etnogràfiques requereixen temps. Recomanem que el plantejament dels estudis sigui de llarga durada i que inclogui diverses visites de camp amb diferents tipus d’aproximacions.

RECOMANACIONS I AVISOS


Prototip del Gremi d'Espais 23-24

Pedro Bennaton, Cristina Candela i Anna Solanilla

Pedro Bennaton i servei d’informació i mediació de públics del Santa Mònica:
Ainhoa Arroyo Tomás, Elizabeth Bertolín Mercado, Sílvia Camacho Riart, Oscar Canal Vicente, Alba Coll Zapata, Raül González Carrasco, Roser Martín Ausió, Héctor Martos Avellaneda, Àngel Monlleó Marsal i Josep Francesc Valero Garcia.

CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24

Els prototips desenvolupats al Santa Mònica es regulen amb la modalitat de llicència Creative Commons Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual (BY-NC-SA).

LLICÈNCIA

* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.