Cuina ambulant #3

Un dispositiu per cuinar, compartir, imaginar i tastar sabors juntis
Prototip
Instal·lació | Gastronomia | Comunitat

Resum
 

Cuina ambulant #3 és un espai d’experimentació processual en què diferents col·lectius són convidats a cuinar, compartir referents i imaginar i tastar sabors juntis. 

Es tracta d’un dispositiu mòbil molt senzill que permet que la cuina s’escampi pel centre i l’impregni d’olors i sabors, en una invitació a tallar, fregir, tastar i tacar-se les mans. El fet d’expandir aquest espai (i temps) de cuina en comunitat és una eina per debatre sobre què passa i què no quan es cuina en un centre d’art: els interrogants que plantegen les diferents exposicions, les temàtiques que travessen el centre i els col·lectius convidats. A més, busca ser un altaveu i un escenari perquè projectes gastronòmics singulars trobin el seu lloc.

La idea inicial de Cuina ambulant va sorgir originàriament a la residència 22-23 del Gremi de Gastronomia, format per Natàlia Carminati, Sonia Vilar i Carolina Zerpa. L’objectiu era construir una cuina portàtil per poder dur a terme accions en diferents espais i els seus voltants. El prototip desenvolupat inicialment es plantejava, alhora, que aquesta cuina pogués estar a disposició de les diferents entitats i necessitats del barri. El projecte també volia explorar què passa —i què no passa— quan es cuina en un centre d’art.

Aquell any es va treballar molt al voltant del dispositiu de cuina ambulant en els diferents espais del centre, i es van explorar diverses formes de socialització. Es volia investigar, explorar i generar espais entorn de l’aliment, el ritual de l’àpat compartit, la pràctica culinària i la seva naturalesa relacional. Així mateix, es volien generar experiències gastronòmiques que s’inserissin en la quotidianitat del centre, explorar les possibilitats que oferissin els processos relacionats amb l’aliment i incentivar la participació, entre altres objectius.


Aquesta edició, en canvi, s’ha centrat a explorar Cuina ambulant com a dispositiu que permet activar certes línies de pensament relacionades amb el colonialisme, la migració i la gastronomia com a eina de resistència identitària dels pobles.

ANTECEDENTS

- Un equip de persones.

- Un espai ampli que permeti acollir un grup de persones i materials i on normalment no es cuini. Idealment, l’espai ha de poder acollir altres exposicions o accions artístiques que permetin dialogar amb un fet culinari.

- Opcionalment, un col·lectiu que faci accions culturals centrades en la gastronomia.

- Ingredients i materials diversos (electrònics, mobiliaris, culinaris i de parament de taula), segons les necessitats de l’acció plantejada.

- Un espai on emmagatzemar els materials els dies abans de l’acció i un espai on poder fregar els estris que s’hagin fet servir un cop acabada.

INGREDIENTS

1. Creeu un equip de treball.

2. Definiu conjuntament l’acció, tenint en compte l’espai on es farà (i si dialoga amb alguna altra obra artística), els projectes convidats (si n’hi ha), el públic a qui va dirigit, la proposta que es cuinarà i la manera com es farà, i les necessitats tècniques i materials que requerirà.

3. Poseu-vos en contacte amb les persones encarregades de l’espai i informeu-vos de quins tràmits i permisos calen per reservar-lo i poder fer una acció culinària com la que plantegeu. Engegueu els procediments que calguin tenint en compte els terminis.

4. Feu una llista de tot el material intern que necessiteu per part del centre: taules, cadires, endolls i cablejat, microfonia o equip de so, etc. Tramiteu-ne la reserva.

5. Feu una segona llista amb tot el material extern que necessitareu: maquinària i estris complementaris, ingredients, parament de taula, etcètera. Elaboreu un pressupost i organitzeu la compra o el lloguer dels materials, coordineu els horaris d’entrega amb els proveïdors i els responsables de l’espai, establiu els mètodes de pagament del material, i preveieu tot el que convingui.

6. Feu difusió de l’acció, d’acord amb el públic que hàgiu triat. Si cal, dissenyeu i elaboreu cartellatge, fulletons o els materials que considereu adients.

7. El dia de l’acció, prepareu tot el material necessari amb prou temps, col·loqueu les taules i els materials, organitzeu la gestió dels residus, connecteu les preses de llum, tingueu aigua disponible, rebeu els projectes col·laboradors (si n’hi ha) i pareu atenció a totes les necessitats. Vigileu també que es compleixin els horaris en tot moment. 

8. Incentiveu la participació del públic durant l’esdeveniment.

9. Un cop cuinat, serviu el menjar i assegureu-vos que tothom que vulgui tastar el menjar pugui fer-ho. No us oblideu de reservar també algunes racions per a l’equip tècnic, les persones del grup de treball i del projecte convidat, si n’hi ha.

10. Un cop acabada l’acció, agraïu la participació de totes les persones implicades, recolliu el dispositiu, netegeu tots els estris i gestioneu els residus i les restes de menjar. Assegureu-vos que l’espai queda net i tot el material a lloc.

PASSOS

Assegureu-vos que el col·lectiu convidat tingui un moment pactat per poder explicar el seu projecte.

Per no deixar ningú enrere, és important que les propostes de menús i elaboracions que fem tinguin sempre una alternativa vegana i, en la mesura possible, sense gluten.


Tingueu en compte que les persones convidades o participants que liderin l’acció culinària han de tenir el carnet de manipuladors d’aliments. També és necessari establir uns protocols de neteja de mans per a les persones participants en les activacions prèvies al procés de cuina.


En la mesura possible, feu enregistraments de l’acció. En cas de tenir un col·lectiu convidat, recordeu enviar-los també aquests enregistraments (agraint el seu paper en l’esdeveniment). 

RECOMANACIONS I AVISOS


Prototip del Gremi de Gastronomia 23-24

Alexandra Laudo, Yazel Parra i Laura Torres

Participants:
Mohammad Alsharqawi; Columba Zavala, Lina Ruiz i Mariana Alva (Las Jamaiconas); Agnes Essonti Luque, Lizette Nin i Roshni Kavate (Mango + Okra).

Agraïments:
Artistes i comissaris de l’exposició L’altre costat, públic general i altres mòniques.

CRÈDITS DEL PROTOTIP 23-24

Els prototips desenvolupats al Santa Mònica es regulen amb la modalitat de llicència Creative Commons Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual (BY-NC-SA).

LLICÈNCIA

* Aquesta recepta s’ha fet a partir de la documentació del procés complet. Si en voleu més detalls, contacteu amb nosaltres a l’adreça santamonica@gencat.cat.